مدل استاندارد APQC به عنوان یک مدل مرجع (Reference Model) در حوزه مدیریت فرایندها می باشد. این مدل مرجع ضمن مشخص‌کردن معماری کلان فرایندی سازمان به شکل فرایندهای عملیاتی و فرایندهای مدیریتی و پشتیبان، براساس یک ساختار سلسله‌مراتبی از دسته‌بندی‌های کلی فرایندی از سطوح بالای سازمانی شروع کرده و در اغلب حوزه‌ها تا سطح فعالیت و وظیفه و جزئیات لازم را ارائه می‌کند.
نام کامل این مدل مرجع American Productivity & Quality Center Process Classification Framework است که به اختصار APQC PCF نام‌گذاری شده است. در سال ۲۰۲۲ جدیدترین ویرایش APQC یعنی ویرایش ۷.۳ عرضه شده است که دارای تفاوت‌هایی با ویرایش‌های قبلی است. این مدل مرجع به همه تحلیلگران فرایند کمک می‌کند که معماری فرایندی و فرایندهای موجود (As Is) سازمان خود را با به‌روش‌ها و الگوهای بین‌المللی مقایسه کرده و بتوانند با تحلیل شکاف، به سمت بهبود و نزدیک‌شدن به حالت بهینه حرکت کنند.
سطوح مدل APQC:
سطح طبقه Category : سطح اول نشان دهنده بالاترین سطح از سطح فرآیندهای سازمانی می باشد که چارچوب و حوزه اصلی مشخص می نماید. در ویرایش 2022 طبقه فرایندی از 12 به 13 طبقه اصلی تغییر یافت.
سطح گروه فرآیند Process Group : سطح دوم دسته بندی فرآیندها، نشان دهنده گروهی از فرآیندها است که سنخیت، تناسب و ارتباطات بیشتری با یکدیگر دارند و به عنوان یک گروه فرآیند شناسایی می‌شوند.
سطح فرآیند Process: سطح سوم سطح فرایندهای اصلی و زیرمجموعه گروه فرآیندی است که شامل یکسری از فعالیت‌های بهم وابسته که ورودی را به خروجی تبدیل می‌کنند، می باشد.
سطح فعالیت Activity: سطح چهارمرخدادهای کلیدی که هنگام اجرای فرآیند روی می‌دهند را نشان می‌دهند.
سطح وظیفه Task: سطح پنجم مربوط به وظایف و نشان دهنده سطح بعدی تجزیه سلسله مراتبی پس از فعالیت ها هستند.